Bezglutenowe desery,  Bezglutenowe przepisy

CZEKOLADOWO-BANANOWY PUDDING Z FASOLI – BEZGLUTENOWY DESER PEŁEN POTASU

Nie wiem jak Wy ale ja mam problem z deserami na diecie bezglutenowej. To wcale nie takie proste znaleźć coś co nie ma glutenu i jeszcze nam smakuje. Postanowiłam pokombinować sama w swojej wegetariańskiej i bezglutenowej kuchni, dokładając cel, by przekąska była również zdrowa. W zależności od jogurtu który dodacie, czekoladowo-bananowy pudding z fasoli może być zjedzony również w wersji wegańskiej!

BEZGLUTENOWY DESER – JAKIMI WARTOŚCIAMI MOŻE SIĘ POCHWALIĆ?

________________________________________________________________________________

POTAS:

Bezglutenowy pudding z fasoli to prawdziwa bomba potasowa. Samo kakao zawiera go aż 1524 mg potasu/100 g kakao. To 32% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Fasola czerwona z puszki zawiera go 277 mg/100 g produktu, a banan 358, a daktyle ok. 696 mg.

ŻELAZO:

Czerwona fasola w 100g zawiera ok 1,5 mg żelaza. W połączeniu z gorzkim kakao, które zawiera 13,86 mg żelaza, licznik rośnie. To prawda, że żelazo niehemowe (to w roślinach) jest gorzej przyswajalne, dlatego w deserze znalazł się dodatek czerwonych porzeczek. Czerwonych, dlatego że są łatwiej dostępne w sklepie i oczywiście pod kolor do zdjęcia przepisu 😀 Wam świetnie posłuży również czarna porzeczka, która ma jeszcze więcej witaminy C, zwiększającej przyswajalność żelaza.

BŁONNIK:

Daktyle, fasola, kakao, banan i czerwone porzeczki to źródła błonnika w pysznym deserze bezglutenowym. Przypomnę, że dla prawidłowego funkcjonowania jelit, gospodarki węglowodanowej, lipidowej i innych przemian metabolicznych, minimalna ilość włókna pokarmowego, którą powinniśmy spożywać to 25g. Jedna porcja deseru to ponad 13 g błonnika czyli ponad połowa minimalnego zapotrzebowania na ten składnik. I to tylko w 1 porcji deseru!

BIAŁKO:

Przeciwnicy diet wegetariańskich zarzucają często niedobory białka po odrzuceniu mięsa. Na szczęście nie tak trudno zbilansować ten składnik w diecie człowieka. Jego ilość powinna oscylować w okolicach 0,8g-1g/kg masy ciała. Czyli osoba mojej postury (ok 50 kg) nie musi go więcej spożywać niż 50 g/dobę. W jednej porcji deseru znajduje się ponad 19g białka (jeśli do deseru wykorzystano mleko krowie i zwykły jogurt naturalny, bo przy wegańskich zamiennikach, będzie nieco mniej białka). To całkiem nieźle jak na bezglutenowy posiłek 🙂

JAK ZROBIĆ PUDDING Z FASOLI? – BEZGLUTENOWY DESER KROK PO KROKU

_______________________________________________________________________________

Składniki:

  • ½ puszki czerwonej fasoli (koniecznie dokładnie przepłukanej)
  • Banan
  • 2 łyżki kakao
  • ½ szklanki mleka (u mnie migdałowe)
  • 6 daktyli (suszone)
  • 3-5 łyżek jogurtu naturalnego (u mnie wegański jogurt kokosowy bez cukru)
  • Porzeczki czerwone/ inne owoce do dekoracji

Przygotowanie:

  1. Zmiksuj w blenderze wszystkie składniki oprócz jogurtu i porzeczki (lub innych owoców do dekoracji)
  2. Przełóż czekoladowy deserek do 2 naczyń, nałóż po równo jogurt na wierzch i udekoruj porzeczkami/ innymi owocami.SMACZNEGO!
Zaobserwuj social media, żeby być na bieżąco!

Hej jestem Anna - zwariowana dietetyczka, wegetarianka, od niedawna zakochana bez wzajemności w glutenie :( Nadwyżki bezglutenowej energii oddaję na pisanie, bieganie, pstrykanie canonem i czytanie (fantastyka rządzi!). Wraz z dobrym jedzeniem to już codzienność ze smakiem :D Prywatnie indywidualistka, która chodzi własnymi ścieżkami. Wrażliwa dusza, szukająca we wszystkim piękna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *