Dietetyka

NASIONA CHIA NA ODCHUDZANIE I NIE TYLKO – CZY ZNASZ JUŻ ICH ZDROWOTNE WŁAŚCIWOŚCI?

Nasiona chia to i tamto, są zdrowe, trzeba je jeść, bla bla bla…. Pewnie to często słyszeliście ale dalej nie wiecie jaką wartość skrywają te bezglutenowe ziarenka. Są świetne podczas odchudzania, idealne na diecie bezglutenowej, roślinnej i bardzo wygodne dla zapracowanych. Chcesz wiedzieć dlaczego? Zapraszam do wpisu!

 

CO SIEDZI W NASIONACH CHIA I DLACZEGO SĄ TAKIE ZDROWE?

Nie znasz chia lub ich nie lubisz? Przeczytaj dlaczego warto się z nimi zakumplować!

  1. Są bezglutenowe – Dla mnie w tym momencie to pierwszy wyznacznik zdrowia, od kiedy dowiedziałam się, że gluten mi szkodzi. Wiedzą o tym osoby chore na celiakię lub nietolerujące glutenu (nieceliakalna nietolerancja glutenu). Nawet najzdrowszy składnik, który nas uczula będzie dla nas szkodliwy! Chia są świetną alternatywą dla zbożowego śniadania lub deserku.

     

  2. Mają mnóstwo wapnia! – Kojarzysz reklamy „pij mleko będziesz wielki?” Cóż, okazuje się, że w porównaniu do nasion chia nabiał prezentuje się całkiem skromnie! Czy wiesz, że nasiona chia zawierają ponad 5 razy więcej wapnia niż mleko? Szokujące! Na ten produkt powinni zwrócić szczególną uwagę weganie oraz osoby na diecie bezmlecznej. Jeśli należysz do tej grupy od teraz codziennie dodawaj nasiona chia do swoich potraw. Wyjdzie Ci to na zdrowie 🙂

  3. Gwarantują zdrowie ze stali – chia są zasobne w żelazo. Dlatego uważam, że stanowią niezbędnik na diecie wegetariańskiej i wegańskiej. Zawierają go całkiem sporo, bo w 100 g produktu zapewniają 80% zapotrzebowania na ten pierwiastek u mężczyzn i 44% u kobiet (choć i tak uważam, że normy dla kobiet są zawyżone i na co dzień potrzebujemy go znacznie mniej). Okey okey. Przeciwnicy będą krzyczeć, że to żelazo niehemowe – słabo przyswajalne, ale to możemy zmienić – potrzeba dodatku witaminy C lub kwasu owocowego – dlatego do potraw z chia dobrze jest dodać coś kwaśnego lub zawierającego witaminę C.

  4. Lepsza odporność z chia – jak o nią dbają? Głównie dzięki zawartości kwasów tłuszczowych omega-3 oraz sporej ilości cynku. Te dwa składniki są niezbędne w diecie u osób z trądzikiem i wszystkimi chorobami zapalnymi. Cynk poprawia również trawienie i przyswajanie witamin oraz minerałów. Są niezbędnikiem w diecie propłodnościowej.

  5. Nasiona chia na odchudzanie – błonnik rozpuszczalny w wodzie wywołuje sytość na dłużej, reguluje glukozę we krwi i wiąże tłuszcz wraz z cholesterolem, wydalając je z organizmu. Poza tym zawiera znikome ilości węglowodanów, które należy LEKKO zmniejszyć podczas odchudzania. Zwrócę też uwagę na sporą dawkę białka, jak na produkt roślinny, a jest to składnik, którego powinno być trochę więcej na diecie odchudzającej.

  6. Uleczone serce – choć nie pomoże na to złamane, to jest ważnym składnikiem dla osób z chorobami układu sercowo-naczyniowego. Zanim jednak problemy zapukają do serduszka, warto chronić je zawczasu dietą profilaktyczną. Co w niej siedzi? Nasiona chia wraz ze znaczną zawartością magnezu, potasu i kwasów tłuszczowych omega-3. Powiedzenie przez żołądek do serca, nabrało nowego znaczenia!

     

  7. Skóra bez niespodzianek – warto zadbać o równowagę tłuszczową między spożyciem omega-6 i omega-3. W naszym współczesnym sposobie żywienia, łatwo przeciążyć wskaźnik na stronę pt „uwaga – za dużo omega-6”. To ciekawe, że zdrowe kwasy tłuszczowe w nadmiarze, mogą powodować stany zapalne w naszym ciele. Powinni o tym pamiętać pacjenci z trądzikiem, zaburzoną gospodarką hormonalną i niepłodnością. Więcej kwasów omega-3 powinno złagodzić objawy.

JAK JEŚĆ NASIONA CHIA – PRZYKŁADY UŻYCIA W POTRAWACH

To zależy od naszej kreatywności. Jednak należy pamiętać o właściwościach pochłaniania wody przez nasiona szałwii hiszpańskiej. Jest to ważna cecha, która determinuje strukturę całego dania. Pod wpływem wilgoci pęcznieje i „pije” wodę.

Poniżej moje pomysły na wykorzystanie nasion chia w posiłkach:

  1. Chia pudding – sycący, odchudzający i przede wszystkim błyskawiczny w wykonaniu. Na blogu znajduje się już najprostszy przepis na chia pudding, który wykonasz w 2 minuty!
  2. Dodatek do koktajlu – tutaj proponuję najpierw zmielić ziarenka. Robiąc smoothie dodaj je do składników, by koktajl był gęsty, sycący, a Ty najedzony na dłużej!

  3. Posypka do makaronów, zup, ziemniaków, surówek, sałatek – również świeżo zmielone (pamiętaj, że ich zmieloną wersję możesz przetrzymywać tylko 3 dni).

  4. Dodatek do domowego pieczywa, innych wypieków – jedynie w niezmielonej formie całych ziarenek – w tym przypadku wysoka temperatura nie uszkodzi niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

  5. Zamiennik jajka w cieście, np. naleśnikach, gofrach, muffinkach i innych wypiekach, które tak bardzo lubimy <3

  6. Do past na kanapki. Można spróbować zrobić pastę z nasion chia lub dodać zmielone ziarenka do innej, jak np. fasolowej, sojowej, humusu, pasty z awokado.

Mam nadzieje, że zachęciłam Was do zaprzyjaźnienia się z nasionami chia. Teraz już tylko pozostało kupić nasiona chia i włączyć je do codziennych posiłków. Tak wygląda codzienność ze smakiem 😉

Zaobserwuj social media, żeby być na bieżąco!

Hej jestem Anna - zwariowana dietetyczka, wegetarianka, od niedawna zakochana bez wzajemności w glutenie :( Nadwyżki bezglutenowej energii oddaję na pisanie, bieganie, pstrykanie canonem i czytanie (fantastyka rządzi!). Wraz z dobrym jedzeniem to już codzienność ze smakiem :D Prywatnie indywidualistka, która chodzi własnymi ścieżkami. Wrażliwa dusza, szukająca we wszystkim piękna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *